St. John's Co-Cathedral
Åbent ma.-fr. 9.30-16, lø. til 12.30, entre €15, børn, studerende og pensionister €12. Prisen er inklusiv audio-guide med 24 stop på utallige sprog, men ikke på dansk.
St. John´s Co-Katedral i Valletta kan imponere selv de mest hærdede kirketurister, ja, selv folk på genvisit bliver imponerede - igen og igen. Få kirker i verden er nemlig så veludstyrede udi pomp og pragt og gode historier.
Kirken blev opført af Johanitterordenen, og ridderne kunne tage den i brug i 1577. Udadtil et ret enkelt og stramt bedehus. Men inden for murene blev kirken så overdådig, at den kunne konkurrere med pavens kirke i Rom. Kontrasten mellem det indre og det ydre blev enorm og er det stadig. Ganske vist har bygningen tvillingetårne, der engang havde spir, men ellers er der ikke meget tant og fjas ved facaden, resten af bygningen ses knapt nok i gadebilledet. Og det var lige, hvad ridderne i sin tid bestilte hos militærarkitekt Gerolamo Cassar.
Kirken blev opført af Johanitterordenen, og ridderne kunne tage den i brug i 1577. Udadtil et ret enkelt og stramt bedehus. Men inden for murene blev kirken så overdådig, at den kunne konkurrere med pavens kirke i Rom. Kontrasten mellem det indre og det ydre blev enorm og er det stadig. Ganske vist har bygningen tvillingetårne, der engang havde spir, men ellers er der ikke meget tant og fjas ved facaden, resten af bygningen ses knapt nok i gadebilledet. Og det var lige, hvad ridderne i sin tid bestilte hos militærarkitekt Gerolamo Cassar.
Kirken skulle udstråle beskedenhed, strenghed og fromhed, for sådan var ridderne. Der var ingen tid til pjank i kampen mod de vantro. Indvendigt var den også beskeden i de første 80 år. Men så fik den ellers en make-over, der har gjort den til Europas fornemste udi barok interiør.
Der skete det, at det blev småt med krige, og ridderne begyndte at kede sig. Da de var rige og kunne købe pæne ting, havde de både tid og råd til at forskønne deres omgivelser, og det var jo smart at gøre det i en kirke, hvor de kunne score point hos Vor Herre. Så, en sand gaveregn væltede ind i kirken. Ikke bare fra ridderne selv, men også fra hele Europa, for alle, især alle kongerne, var lykkelige over, at ridderne holdt stand mod Islam, for så havde de ikke det at bekymre sig om. Det ville de gerne give ret pæne gaver for.
Der skete det, at det blev småt med krige, og ridderne begyndte at kede sig. Da de var rige og kunne købe pæne ting, havde de både tid og råd til at forskønne deres omgivelser, og det var jo smart at gøre det i en kirke, hvor de kunne score point hos Vor Herre. Så, en sand gaveregn væltede ind i kirken. Ikke bare fra ridderne selv, men også fra hele Europa, for alle, især alle kongerne, var lykkelige over, at ridderne holdt stand mod Islam, for så havde de ikke det at bekymre sig om. Det ville de gerne give ret pæne gaver for.
Kunstskatte strømmede ind. Guld til vægge og loft. De fornemste gobeliner. Og ypperlige kunstnere blev hyret til at udsmykke hver en plet. Det blev værre og værre. For efterhånden forlangte kirken takkegaver, hvis nogen havde haft held i sprøjten, og dertil arvede kirken mange ridderes formuer og deres personlige kunstskatte, for de levede jo i cølibat og havde derfor ingen børn, hmmmm!
Da sideskibene blev bygget til med et kapel til hver af de otte ridder-lande, gik de helt amok i en vild konkurrerede om, hvem der kunne have det mest overdådige kapel.
Napoleon satte en stopper for dekadencen i 1798. Men selv efter at hans soldater havde plyndret kirken i to år på fuld tid, var den så overstadset, at ingen rigtig kunne se, at der manglede noget.
Da ridderne og Napoleon var væk, stod man så med en katedral i Mdina, som er nydelig, men ikke nær så prægtig som riddernes forladte kirke i Valletta, og ærkebispen ville gerne have fingrene i ridderkirken, før andre fik fikse ideer. Paven afgjorde derfor i 1816, at de to kirker skulle være lige, og derfor fandt man på betegnelsen ”co-katedral”. Ærkebispen må så selv bestemme, hvor han vil sidde om søndagen.
Kom med på en rundtur. Beregn mindst 1 1/2 time for at komme det hele igennem. Her kan du klare det på 10 minutter:
Da sideskibene blev bygget til med et kapel til hver af de otte ridder-lande, gik de helt amok i en vild konkurrerede om, hvem der kunne have det mest overdådige kapel.
Napoleon satte en stopper for dekadencen i 1798. Men selv efter at hans soldater havde plyndret kirken i to år på fuld tid, var den så overstadset, at ingen rigtig kunne se, at der manglede noget.
Da ridderne og Napoleon var væk, stod man så med en katedral i Mdina, som er nydelig, men ikke nær så prægtig som riddernes forladte kirke i Valletta, og ærkebispen ville gerne have fingrene i ridderkirken, før andre fik fikse ideer. Paven afgjorde derfor i 1816, at de to kirker skulle være lige, og derfor fandt man på betegnelsen ”co-katedral”. Ærkebispen må så selv bestemme, hvor han vil sidde om søndagen.
Kom med på en rundtur. Beregn mindst 1 1/2 time for at komme det hele igennem. Her kan du klare det på 10 minutter:
Støt guiden med drikkepenge på MobilePay på 20216673
Katedralen rundt
Indgangen
Man kommer ind fra sideindgangen i Republic Street. Du får en audio-guide, som ikke er på dansk, og som kan være slem ved ørerne, så følg med her. Gå ind og til højre og ned til hovedporten. Kig op på det storslåede, forgyldte hovedskib. Vi kommer tilbage til alteret. Følg herfra numrene i teksten og plantegning.
Man kommer ind fra sideindgangen i Republic Street. Du får en audio-guide, som ikke er på dansk, og som kan være slem ved ørerne, så følg med her. Gå ind og til højre og ned til hovedporten. Kig op på det storslåede, forgyldte hovedskib. Vi kommer tilbage til alteret. Følg herfra numrene i teksten og plantegning.
Numrene passer til teksten nedenfor: 1. Indgangen, 2. Zondadaris Monument, 3. Sakristiet, 4. Kapel for Tyskland, Danmark og Sverige m.fl., 5. Hvælvingen, 6. Italiens Kapel, 7. Frankrigs Kapel, 8. Kapel for Provence, 9. England og Bayerns kapel med nedgang til Krypten, 10. Højkoret, 11. Kapel for Filerimos-Madonnaen, 12. Kapel for Auvergne, 13. Aragoniens Kapel, 14. Udgang til kirkegården, 15. Kapel for Castille-Leon og Portugal, 16. Oratoriet med Caravaggios malerier.
Hovedskibet (1)
Der er 20 meter fra gulv til loft, alligevel virker kirken lav og bred, næsten tunnelagtig. Det skyldes den kompakte udsmykning af både loft og vægge, men sandelig også de 400 gravsten, der dækker katedralens samlede gulvareal fra væg til væg. Desværre skal der stå stole på gulvet, men når de engang imellem flyttes, bliver også gulvene en del af det samlede kunstværk.
Under hver stenplade hviler stinkende rige riddere fra hele Europa. Jo nærmere alteret, jo rigere ridder. Hver sten fortæller sin egen historie med masser af symbolik, gerne med både skeleteter, dødningehoveder og englebasser. Ofte designet af ridderen længe før sin død. Nogle af dem har ret tankevækkende inskriptioner, som er værd at stoppe op ved, fx ridder Auselmo de Caijs, der selv skrev teksten til sin sten. Her står:
Du, som træder på mig, vil selv blive trådt på. Tænk på det og bed for mig.
Vidste du, at udtrykket "stinkende rige" stammer fra dengang, man kunne betale sig til en gravplads i kirkegulvet, men også rige lige lugter, og det gjorde de så inde i kirken og blev derfor kaldt stinkende rige.
Balkonen
Til venstre for hovedporten er opgangen til balkonen. Der advares om, at det er meget anstrengende at komme derop, men visse vasse der er 40 trin, og udsigten derfra er storslået, så prøv af mosle derop, det er umagen værd. Fra den vinkel ser kirken sådan ud:
Der er 20 meter fra gulv til loft, alligevel virker kirken lav og bred, næsten tunnelagtig. Det skyldes den kompakte udsmykning af både loft og vægge, men sandelig også de 400 gravsten, der dækker katedralens samlede gulvareal fra væg til væg. Desværre skal der stå stole på gulvet, men når de engang imellem flyttes, bliver også gulvene en del af det samlede kunstværk.
Under hver stenplade hviler stinkende rige riddere fra hele Europa. Jo nærmere alteret, jo rigere ridder. Hver sten fortæller sin egen historie med masser af symbolik, gerne med både skeleteter, dødningehoveder og englebasser. Ofte designet af ridderen længe før sin død. Nogle af dem har ret tankevækkende inskriptioner, som er værd at stoppe op ved, fx ridder Auselmo de Caijs, der selv skrev teksten til sin sten. Her står:
Du, som træder på mig, vil selv blive trådt på. Tænk på det og bed for mig.
Vidste du, at udtrykket "stinkende rige" stammer fra dengang, man kunne betale sig til en gravplads i kirkegulvet, men også rige lige lugter, og det gjorde de så inde i kirken og blev derfor kaldt stinkende rige.
Balkonen
Til venstre for hovedporten er opgangen til balkonen. Der advares om, at det er meget anstrengende at komme derop, men visse vasse der er 40 trin, og udsigten derfra er storslået, så prøv af mosle derop, det er umagen værd. Fra den vinkel ser kirken sådan ud:
Zondadaris monument (2)
Ved siden af hovedporten står et stort monument i sort marmor for den italienske stormester Marc'Antonio Zondadari. Han døde i 1722 efter kun få måneder som stormester og var derfor tiltænkt en ret beskeden plads i det italienske kapel. Men dem, der bestilte varen hjem fra billedhuggeren, kom til at give forkerte mål, formentlig er der sat et 0 for meget, for da den ankom, kunne enhver se, at den var blevet voldsomt meget større, end det var meningen. Den kunne slet ikke være i Italiens kapel. Så mens man lige tænkte over, hvad man så skulle gøre, lod man den blive stående, hvor den var levereret, nemlig ved porten. Og så ved man jo godt, hvordan sådan noget ender: Den står der endnu.
Sådan fik en ret ubetydelig stormester en af de mest centrale placeringer i riddernes kirke.
Ved siden af hovedporten står et stort monument i sort marmor for den italienske stormester Marc'Antonio Zondadari. Han døde i 1722 efter kun få måneder som stormester og var derfor tiltænkt en ret beskeden plads i det italienske kapel. Men dem, der bestilte varen hjem fra billedhuggeren, kom til at give forkerte mål, formentlig er der sat et 0 for meget, for da den ankom, kunne enhver se, at den var blevet voldsomt meget større, end det var meningen. Den kunne slet ikke være i Italiens kapel. Så mens man lige tænkte over, hvad man så skulle gøre, lod man den blive stående, hvor den var levereret, nemlig ved porten. Og så ved man jo godt, hvordan sådan noget ender: Den står der endnu.
Sådan fik en ret ubetydelig stormester en af de mest centrale placeringer i riddernes kirke.
Sakristiet (3)
Selv i sakristiet, som sådan set bare er præsternes omklædningsrum, er der kunst med et par imponerende malerier af et par stormestre og en enkelt pave, Benedikt XIV, til venstre for alteret. Han var meget glad for ordenen og forærede den flere relikvier, altid knoglerester fra diverse helgener, som han må have haft i overskud i Vatikanet. Men altid pænt pakket ind. Rummet blev bygget til kirken i 1598, og som man bemærker er det ikke nær så pyntet som den øvrige kirke. Man mener, at dette rum bedst viser, hvordan ridderne oprindeligt havde dekoreret kirken, inden pyntesygen gik grassat. Her er dejlige toiletter, hvis det skulle være.
Selv i sakristiet, som sådan set bare er præsternes omklædningsrum, er der kunst med et par imponerende malerier af et par stormestre og en enkelt pave, Benedikt XIV, til venstre for alteret. Han var meget glad for ordenen og forærede den flere relikvier, altid knoglerester fra diverse helgener, som han må have haft i overskud i Vatikanet. Men altid pænt pakket ind. Rummet blev bygget til kirken i 1598, og som man bemærker er det ikke nær så pyntet som den øvrige kirke. Man mener, at dette rum bedst viser, hvordan ridderne oprindeligt havde dekoreret kirken, inden pyntesygen gik grassat. Her er dejlige toiletter, hvis det skulle være.
Første sideskib
Herefter kan man gå i gang med det første sideskib med kapeller for de lande, som ridderne primært kom fra. I det venstre sideskib er der kapeller for Tyskland, Italien, Frankrig, Provence og Bayern - og lidt England. Fra dette sideskib er der også nedgang til krypten, der ligger lige under højalteret med de jordiske rester af 12 stormestre.
Tysklands Kapel (4)
Oprindeligt var det Englands kapel, men da Henrik 8. blev uvenner med paven og meldte sig ud af den katolske tro, blev det overdraget Tyskland, men Tyskland var dengang et vidt begreb, så det skulle også huse riddere fra Østrig og Schweiz og mange flere, herunder Danmark. Det er tilegnet Helligtrekonger, og altermaleriet viser de tre vise mænds møde med Jesusbarnet, ikke helt nemt at se, men det er malt af den lokale kunstner, Stefano Erardi (1630–1716) og regnes for hans mesterværk.
Oprindeligt var det Englands kapel, men da Henrik 8. blev uvenner med paven og meldte sig ud af den katolske tro, blev det overdraget Tyskland, men Tyskland var dengang et vidt begreb, så det skulle også huse riddere fra Østrig og Schweiz og mange flere, herunder Danmark. Det er tilegnet Helligtrekonger, og altermaleriet viser de tre vise mænds møde med Jesusbarnet, ikke helt nemt at se, men det er malt af den lokale kunstner, Stefano Erardi (1630–1716) og regnes for hans mesterværk.
Det hvide marmoralter er det eneste tilbage fra 1500-tallet i hele katedralen. Kapellet er forgyldt fra gulv til loft med motiver som den tyske dobbelt-ørn, men også børn med basunkinder.
Som det eneste kapel er der ingen monumenter over stormestre, for der var kun én tysk stormester, Ferdinand Von Hompesch, og det var ham, der blev smidt på porten af Napoleon, han døde i Montpelier. I dette kapel har flere danske riddere bedt om godt vejr, for tyskerne var pålagt at dele med danskere og andre skandinaver, der var på Malta. Det foregik gnidningsløst, for vi kom ikke så tit.
Tøndehvælvingen (5)
Kirkerummets buer bæres af bastante piller, og de smukke loftsmalerier af Maltas store kunstner, Mattia Preti (1613-1699) giver det varme og et intimt præg. Malerierne er malt direkte på stenen og skildrer 18 episoder af Johannes Døberens liv. Preti, som kom fra Calabrien, og som selv var ridder, fik opgaven, da han havde imponeret stormesteren med sine udkast til andre opgaver, som han siden også fuldførte i Castiliens kapel, se nedenfor.
Som det eneste kapel er der ingen monumenter over stormestre, for der var kun én tysk stormester, Ferdinand Von Hompesch, og det var ham, der blev smidt på porten af Napoleon, han døde i Montpelier. I dette kapel har flere danske riddere bedt om godt vejr, for tyskerne var pålagt at dele med danskere og andre skandinaver, der var på Malta. Det foregik gnidningsløst, for vi kom ikke så tit.
Tøndehvælvingen (5)
Kirkerummets buer bæres af bastante piller, og de smukke loftsmalerier af Maltas store kunstner, Mattia Preti (1613-1699) giver det varme og et intimt præg. Malerierne er malt direkte på stenen og skildrer 18 episoder af Johannes Døberens liv. Preti, som kom fra Calabrien, og som selv var ridder, fik opgaven, da han havde imponeret stormesteren med sine udkast til andre opgaver, som han siden også fuldførte i Castiliens kapel, se nedenfor.
Italiens Kapel (6)
Italiens kapel er tilegnet Den hellige Catherine, som man ser på alterbilledet af Mattia Preti. Men kapellets mest berømte værk hænger på sidevæggen over døren. Det er Caravaggios berømte Hieronimus, med det er kun en kopi. Originalen hang der indtil 1984, da det blev stjålet, eller rettere kidnappet, for tyvene forlangte en formue i løsesum. Regeringen afviste, og da man fandt det igen, var det i en miserabel stand og skulle igennem en kostbar restaurering i Rom, så nu tør man ikke have det hængende der længere. Nu er originalen i oratoriet, hvor der er strengere opsyn. Det sorte monument er til ære for stormester Gregorio Carafas (1680 1690). Rundt omkring på de forgyldte vægge ses RC- monogrammer. Det er til ære for stormester Raphael Cotoner, som var en stor velgører af kapellet. Under alterbordet ligger de jordiske rester af St. Euphemia af Caledonien. En af de mange knoglegaver fra paven i Rom. Kapellet er for nogle år siden restaureret af den italienske stat, som selvfølgelig gerne vil have, at det tager sig ordentligt ud.
Italiens kapel er tilegnet Den hellige Catherine, som man ser på alterbilledet af Mattia Preti. Men kapellets mest berømte værk hænger på sidevæggen over døren. Det er Caravaggios berømte Hieronimus, med det er kun en kopi. Originalen hang der indtil 1984, da det blev stjålet, eller rettere kidnappet, for tyvene forlangte en formue i løsesum. Regeringen afviste, og da man fandt det igen, var det i en miserabel stand og skulle igennem en kostbar restaurering i Rom, så nu tør man ikke have det hængende der længere. Nu er originalen i oratoriet, hvor der er strengere opsyn. Det sorte monument er til ære for stormester Gregorio Carafas (1680 1690). Rundt omkring på de forgyldte vægge ses RC- monogrammer. Det er til ære for stormester Raphael Cotoner, som var en stor velgører af kapellet. Under alterbordet ligger de jordiske rester af St. Euphemia af Caledonien. En af de mange knoglegaver fra paven i Rom. Kapellet er for nogle år siden restaureret af den italienske stat, som selvfølgelig gerne vil have, at det tager sig ordentligt ud.
Frankrigs Kapel (7)
Frankrigs kapel er rigt udsmykket, tilegnet apostlen Paulus. Alterbilledet er også her af Mattia Preti, det viser den omvendte Paulus på vej til Damaskus. Og på dørstykkerne er der malerier af Paulus, da han var på Malta, og da han fik hugget hovedet af i Rom. Her er monumenter for stormestrene de Rohan, og brødrene Wignacourt – både Adrian og Joachim. Joachims legeme ligger fysisk indmuret i sarkofagen.
Frankrigs kapel er rigt udsmykket, tilegnet apostlen Paulus. Alterbilledet er også her af Mattia Preti, det viser den omvendte Paulus på vej til Damaskus. Og på dørstykkerne er der malerier af Paulus, da han var på Malta, og da han fik hugget hovedet af i Rom. Her er monumenter for stormestrene de Rohan, og brødrene Wignacourt – både Adrian og Joachim. Joachims legeme ligger fysisk indmuret i sarkofagen.
Men opmærksomheden tager den elegante, henslængte unge mand, som er Louis-Charles af Orleans, greven af Beaujolais (1779-1808), bror til den franske konge, Louis-Phillippe. Greven havde et kort, men eventyrligt liv og rejste i både Europa og Amerika. 15. maj 1808 kom han til Malta på vej til Sicilien, hvor han var blevet pålagt at fri til Kong Ferdinands datter, så han kunne falde lidt til ro. Men han blev syg og døde to uger efter sin ankomst i Valletta. Han må have gjort stort indtryk, siden han fik så markant et minde.
Provences Kapel (8)
Provences kapel er tilegnet Ærkeenglen Michael, og han ses i krig med Satan i Mattia Pretis alterbillede. Der er gravmæler for stormestrene Antoine de Paule (1623-1636) og Giovanni Paolo Lascaris (1636-1657). Kig op og se stormester La Cassiers våbenskjold. Fuglen på kapellets forgyldte vægge repræsenterer stormester de Verdelin, som postede mange penge i kapellet for at få sin fugl med og dermed blive foreviget. Omkring alteret har man tilføjet de snoede søjler, som blev meget moderne, efter Bernini opfandt dem til højalteret i Peterskirken i Rom. Også kapellet for Auvergne har sådan et par.
Provences kapel er tilegnet Ærkeenglen Michael, og han ses i krig med Satan i Mattia Pretis alterbillede. Der er gravmæler for stormestrene Antoine de Paule (1623-1636) og Giovanni Paolo Lascaris (1636-1657). Kig op og se stormester La Cassiers våbenskjold. Fuglen på kapellets forgyldte vægge repræsenterer stormester de Verdelin, som postede mange penge i kapellet for at få sin fugl med og dermed blive foreviget. Omkring alteret har man tilføjet de snoede søjler, som blev meget moderne, efter Bernini opfandt dem til højalteret i Peterskirken i Rom. Også kapellet for Auvergne har sådan et par.
Provence-kapellet flyder næsten sammen med det næste:
Kapel for Bayern og England (9)
Bayerns kapel blev også kaldt Kapellet for de Hellige Relikvier, for her blev riddernes yndlings relikvier opbevaret. Hvad de bestod af, ved man desværre ikke, en masse knogler, formoder man, men de forsvandt med Napoleon. Muligvis havde man her Johannes Døberens arm, vel at mærke den han brugte, da han døbte Jesus i Jordanfloden. Den huggede Napoleon.
Kapellet tilhørte de bayerske riddere, men efter 1794 delte de med engelske riddere, der ville trodse deres konge og bekende sig til den katolske lære igen. Englændere havde været ude, siden Henrik 8. blev protestant, men der var mange riddere, der savnede ridderlivet, og her fik de en smutvej. I et vindue i alterbordet kunne man engang titte ind til St. Clements knogler, men de er flyttet over i Castiliens kapel. Det var noget med nogle fugtproblemer.
Bayerns kapel blev også kaldt Kapellet for de Hellige Relikvier, for her blev riddernes yndlings relikvier opbevaret. Hvad de bestod af, ved man desværre ikke, en masse knogler, formoder man, men de forsvandt med Napoleon. Muligvis havde man her Johannes Døberens arm, vel at mærke den han brugte, da han døbte Jesus i Jordanfloden. Den huggede Napoleon.
Kapellet tilhørte de bayerske riddere, men efter 1794 delte de med engelske riddere, der ville trodse deres konge og bekende sig til den katolske lære igen. Englændere havde været ude, siden Henrik 8. blev protestant, men der var mange riddere, der savnede ridderlivet, og her fik de en smutvej. I et vindue i alterbordet kunne man engang titte ind til St. Clements knogler, men de er flyttet over i Castiliens kapel. Det var noget med nogle fugtproblemer.
Støt guiden med drikkepenge på MobilePay på 20216673
Krypten
Her hviler de 12 stormestre, der regerede fra 1522 til 1623. Blandt andre helten fra Den Store Belejring og Vallettas grundlægger, Jean Parisot de la Valette. Gravkammeret er lige under højalteret og skåret ud af den bare sten med hakker. Et fantastisk rum, overdådigt udsmykket med sarkofager, som er konger værdige. Udover stormestre hviler også Valettes engelske sekretær, Oliver Starkey, som Valette insisterede på skulle følge med ham i døden. Før restaureringen lå de side om side, men nu har sekretæren fået et ydmygt hul i jorden, men stadig i krypten. Han er den eneste "ikke-ridder" i krypten.
Valettes sarkofag står ret markant i rummet, fordi den er udsmykket med en bronze skulptur i fuld størrelse af en bedende Valette. Oprindeligt blev han begravet i den første, og mindre ridderkirke i Valletta, Our Lady of Victory, ved bastionen, hvor de første stormestre blev stedt til hvile. Men Valette ville man have med over i den nye kirke, så han blev flyttet, da krypten var klar. Dog lod man hans hjerte blive i den første kirke, hvor det ligger endnu. Hæderspladsen i rummet har stormester Jean l'Evesque de la Cassière (1502–1581). Han var stormester fra 1572, så det var ham, der bestilte kirken - og han nåede også at indvie den. Derfor havde han en del at skulle have sagt om placeringer og den slags. Så hans sarkofag står præcist under højalteret, og finere bliver det ikke. Krypten var i 13 år igennem en omfattende renovering, der kostede 35 millioner kroner. Den blev først genåbnet i 2020. Men nu kan man til gengæld stå bag en glasrude og kigge ind til de døde, næsten som i Roskilde Domkirke.
Højkoret (10)
Højalteret er et helt tivoli af nips i marmor, guld og sølv. Overlæsset af gaver fra riddere og stormestre, der ikke havde andet at bruge deres formuer på. Se for eksempel den store sølvkogle, der svæver over alterbordet. Hvad skal sådan en dog gøre godt for?
Men selvfølgelig har det hele en forklaring. De to stole er for eksempel, fordi der skal være en til ærkebispen og en til stormesteren.
Alterstykket har en lidt sørgelig baggrund. Det er en nydelig hvid marmorskulptur, der skildrer Jesus blive døbt af Johannes. Men man havde glædet sig til noget lidt andet. I 1666 bad man Maltas berømte billedhugger Melchiorre Cafà om at lave en hel scene i bronze over samme tema. Året efter døde han ved en ulykke i sit støberi i Rom. Han havde dog en lærling, sicilianeren Giuseppe Mazzuoli, og han leverede i 1703 det nuværende marmorværk. Men ingen ved, om han selv fandt på det, eller om det faktisk var sådan, at mesteren havde udtænkt det.
Gå herefter over til det andet sidekapel til højre for alteret:
Men selvfølgelig har det hele en forklaring. De to stole er for eksempel, fordi der skal være en til ærkebispen og en til stormesteren.
Alterstykket har en lidt sørgelig baggrund. Det er en nydelig hvid marmorskulptur, der skildrer Jesus blive døbt af Johannes. Men man havde glædet sig til noget lidt andet. I 1666 bad man Maltas berømte billedhugger Melchiorre Cafà om at lave en hel scene i bronze over samme tema. Året efter døde han ved en ulykke i sit støberi i Rom. Han havde dog en lærling, sicilianeren Giuseppe Mazzuoli, og han leverede i 1703 det nuværende marmorværk. Men ingen ved, om han selv fandt på det, eller om det faktisk var sådan, at mesteren havde udtænkt det.
Gå herefter over til det andet sidekapel til højre for alteret:
Støt guiden med drikkepenge på MobilePay på 20216673
Det andet sideskib
Det andet sideskib har et kapel for hellige sakramenter og kapeller for lande som Auvergne, Aragonien og Castilien, de gamle kongeriger på den iberiske halvø, nu Spanien og Portugal.
De Hellige Sakramenters Kapel (11)
Kapellet kan lukkes med et gitter af det pureste sølv. Det overlevede Napoleons plyndringer, fordi nogen fandt på at male dem sorte, inden de franskmændene ankom, så de gik bare forbi de kostbare tremmer, og derfor har man dem i dag. På væggen hænger et par store nøgler. De er tyrkiske og passer til låsen på Lepanto-fæstningen, der i 1601 blev erobret af ridderne. I dette rum havde ridderne deres mest værdifulde og magiske maleri, Filerimos-madonnaen, som siges at være malt af Evangelisten Lukas. Det var til hende, at ridderne bad, når det var alvor, for hun kunne få mirakler til at ske. Men hun er her ikke mere, læs om maleriet og den danske kejserindes redningsaktion under GODT AT VIDE.
Som en trøst fik man fra Italiens kapel et andet ikon, Our Lady of Carafa, som nu har den centrale placering ved alteret. Der er kun adgang til dette kapel, hvis man ønsker at bede.
Kapellet kan lukkes med et gitter af det pureste sølv. Det overlevede Napoleons plyndringer, fordi nogen fandt på at male dem sorte, inden de franskmændene ankom, så de gik bare forbi de kostbare tremmer, og derfor har man dem i dag. På væggen hænger et par store nøgler. De er tyrkiske og passer til låsen på Lepanto-fæstningen, der i 1601 blev erobret af ridderne. I dette rum havde ridderne deres mest værdifulde og magiske maleri, Filerimos-madonnaen, som siges at være malt af Evangelisten Lukas. Det var til hende, at ridderne bad, når det var alvor, for hun kunne få mirakler til at ske. Men hun er her ikke mere, læs om maleriet og den danske kejserindes redningsaktion under GODT AT VIDE.
Som en trøst fik man fra Italiens kapel et andet ikon, Our Lady of Carafa, som nu har den centrale placering ved alteret. Der er kun adgang til dette kapel, hvis man ønsker at bede.
Auvergnes Kapel (12)
Auvergnes kapel er tilegnet St. Sebastian, en tidlig kristen martyr, som blev dømt til døden ved bueskydning. Og alterbilledet viser Sebastian blive beskudt med pile, der bare preller af. Der er også andre malerier med temaer fra hans liv. Han var en meget populær og er i dag atleternes skytshelgen. Gravmælet er for stormester Annet de Clermont-Gessant, som døde i 1660 efter kun fire måneder som stormester.
Bemærk søjlerne på hver side af alteret, det nærmest er tro kopier af Berninis berømte søjler omkring højalteret i Peterskirken i Rom. Den slags søjler blev så populære, at de er sat på efterfølgende for at pynte lidt op. De har så fået indføjet symbolet på Auvergne, en kronet delfin. Her er de guldbelagt, men i mange år var det kun på det øverste stykke. Man siger, at franskmændene pillede guldet af, så langt de kunne nå med deres bajonetter, men skaden skyldes vist nok mest fugt.
Auvergnes kapel er tilegnet St. Sebastian, en tidlig kristen martyr, som blev dømt til døden ved bueskydning. Og alterbilledet viser Sebastian blive beskudt med pile, der bare preller af. Der er også andre malerier med temaer fra hans liv. Han var en meget populær og er i dag atleternes skytshelgen. Gravmælet er for stormester Annet de Clermont-Gessant, som døde i 1660 efter kun fire måneder som stormester.
Bemærk søjlerne på hver side af alteret, det nærmest er tro kopier af Berninis berømte søjler omkring højalteret i Peterskirken i Rom. Den slags søjler blev så populære, at de er sat på efterfølgende for at pynte lidt op. De har så fået indføjet symbolet på Auvergne, en kronet delfin. Her er de guldbelagt, men i mange år var det kun på det øverste stykke. Man siger, at franskmændene pillede guldet af, så langt de kunne nå med deres bajonetter, men skaden skyldes vist nok mest fugt.
Aragoniens Kapel (13)
Aragoniens kapel regnes for det smukkeste, og det skulle betjene flere spansktalende kongeriger: Catalonien og Navarre. Det er tilegnet St. Georg, som på alterbilledet lige har dræbt dragen og på vej væk til hest. Alle malerier i rummet er malt af Mattia Preti (1613-99) som en slags svendeprøve, før han fik jobbet med at male de 18 loftsmalerier i hovedskibet. Men i dag er det St. Georg, der betragtes som hans mesterværk.
I kapellet er flere spanske stormestre begravet under store monumenter: Raphael Cotoner (død 1663), hans bror Nicolas Cotoner (død 1680), Martin de Redin (død 1660) og endelig det storslåede gravmæle af Giuseppe Mazzuoli til stormester Ramon Perellos y Roccaful (død 1720).
Det er helt vildt med den fantastiske guldbuste, der ser mod alteret. De to stakler bærer hans sarkofag - en asiat og en sort - De skal vise, at hele Asien og Afrika er under stormesterens nåde. Blandt kapellets relikvier er en splint fra Jesu kors - og resterne af St. Fidelius, der ligger under alteret. Man kan se hans kranium. Hele kroppen blev skænket til katedralen i 1739 af pave Clement 12. Desuden skulle alteret have en armknogle fra St Vincent Ferreri.
Aragoniens kapel regnes for det smukkeste, og det skulle betjene flere spansktalende kongeriger: Catalonien og Navarre. Det er tilegnet St. Georg, som på alterbilledet lige har dræbt dragen og på vej væk til hest. Alle malerier i rummet er malt af Mattia Preti (1613-99) som en slags svendeprøve, før han fik jobbet med at male de 18 loftsmalerier i hovedskibet. Men i dag er det St. Georg, der betragtes som hans mesterværk.
I kapellet er flere spanske stormestre begravet under store monumenter: Raphael Cotoner (død 1663), hans bror Nicolas Cotoner (død 1680), Martin de Redin (død 1660) og endelig det storslåede gravmæle af Giuseppe Mazzuoli til stormester Ramon Perellos y Roccaful (død 1720).
Det er helt vildt med den fantastiske guldbuste, der ser mod alteret. De to stakler bærer hans sarkofag - en asiat og en sort - De skal vise, at hele Asien og Afrika er under stormesterens nåde. Blandt kapellets relikvier er en splint fra Jesu kors - og resterne af St. Fidelius, der ligger under alteret. Man kan se hans kranium. Hele kroppen blev skænket til katedralen i 1739 af pave Clement 12. Desuden skulle alteret have en armknogle fra St Vincent Ferreri.
Passage til kirkegården (14)
Castilien-Leon og Portugals Kapel (15)
Castilien, Leon og Portugals kapel er tilegnet St. Jakob. Alterbilledet er et af de første værker af Mattia Preti og hedder St. James The Less. Han står også bag vægmalerierne med motiver fra helgenens liv på hver side af alterbilledet. Gravmælerne i kapellet mindes de portugisiske stormestre: Manoel de Vilhena (1722-1736) ved siden af alteret og Manuel Pinto de Fonseca (1741-1773) til venstre. Alteret indeholder de jordiske rester af St. Clement, der var dog kun knogler i gaveæsken fra pave Benedikt XIV, som forærede dem til stormester Pinto i 1747.
Castilien, Leon og Portugals kapel er tilegnet St. Jakob. Alterbilledet er et af de første værker af Mattia Preti og hedder St. James The Less. Han står også bag vægmalerierne med motiver fra helgenens liv på hver side af alterbilledet. Gravmælerne i kapellet mindes de portugisiske stormestre: Manoel de Vilhena (1722-1736) ved siden af alteret og Manuel Pinto de Fonseca (1741-1773) til venstre. Alteret indeholder de jordiske rester af St. Clement, der var dog kun knogler i gaveæsken fra pave Benedikt XIV, som forærede dem til stormester Pinto i 1747.
Du kan støtte guiden med drikkepenge på MobilePay: 20216673
Oratoriet (16)
Caravaggios maleri regnes for 1600-tallets bedste, signeret i blod
Museet har flere helt vildt kostbare klenodier, men indtil videre er det kun lidt af det, der er udstillet. Det er på magasin og venter på, at et nyt tip-top moderne museum skal blive færdigt. Det kommer nok til at tage et par år. Det bliver bygget oven på riddernes gamle begravelsesplads for de hurtigt døde. Det vil sige for dem, der døde af pest, og som man ikke kunne nå at gøre noget særligt ud af.
Men så kan man glæde sig over det. der er i Oratoriet, som også kaldes Johannes Døberens Bedesal, for hele endevæggen er dækket af Caravaggios pragtmaleri af Johannes Døberens halshugning fra 1608. Det betragtes af de fleste som 1600-tallets bedste maleri. Med målene 3,6 x 5,2 m er det også det største, han malede, og det eneste han signerede – endda i blod. Han har nemlig skrevet sit navn lige under Johannes med samme farve som blodet fra martyrens hals. Der er stor efterspørgsel på maleriet i hele verden, så det kan være udlånt. Det samme gælder Caravaggios maleri af St. Hieronymus, som også har fast plads i museet efter et kidnapningsforsøg i 1984, se Italiens kapel.
Men så kan man glæde sig over det. der er i Oratoriet, som også kaldes Johannes Døberens Bedesal, for hele endevæggen er dækket af Caravaggios pragtmaleri af Johannes Døberens halshugning fra 1608. Det betragtes af de fleste som 1600-tallets bedste maleri. Med målene 3,6 x 5,2 m er det også det største, han malede, og det eneste han signerede – endda i blod. Han har nemlig skrevet sit navn lige under Johannes med samme farve som blodet fra martyrens hals. Der er stor efterspørgsel på maleriet i hele verden, så det kan være udlånt. Det samme gælder Caravaggios maleri af St. Hieronymus, som også har fast plads i museet efter et kidnapningsforsøg i 1984, se Italiens kapel.
Loftet er dekoreret af Preti, og ved indgangen er der et selvportræt af Caravaggio og ved siden af hænger et kors, som kunstneren har tegnet. Inde bag ved ligger samlingen af gamle litanier med de dokumenter, der landsforviser Caravaggio.
Blandt museets uvurderlige skatte hører, men som vi ikke ser:
De flamske gobeliner. De består af 29 gobeliner, der viser scener fra Jesu liv fra fødsel til genopstandelse efter tegninger af Peter Paul Rubens. De var beregnet til at hænge i katedralen ved festlige lejligheder, men da de efterhånden var så skøre, at de var ved at gå i opløsning, skete det kun ved pavebesøg. Men nu skal det være slut. For via en enorm gave er gobelinerne blevet restaureret til den store guldmedalje. De blev bestilt af stormester Ramon y Perellos i 1697, fordi han ville bruge dem til at vise, at den katolske verden var uovertruffen også i kunstnerisk forstand, og så for at kaste lidt glans over sig selv. Det regnes for verdens mest kostbare gobeliner fra det 17. århundrede. Restaureringen varede fra 2006-2021 og kostede 12 millioner kroner.
Endnu et klenodie er en stor sølvbeholder, som indeholdt ridderordenens største helligdom – et stykke af Johannes Døberens underarm. Napoleon stjal armen i 1798, og nu er selve knoglen på et russisk museum.
Blandt museets uvurderlige skatte hører, men som vi ikke ser:
De flamske gobeliner. De består af 29 gobeliner, der viser scener fra Jesu liv fra fødsel til genopstandelse efter tegninger af Peter Paul Rubens. De var beregnet til at hænge i katedralen ved festlige lejligheder, men da de efterhånden var så skøre, at de var ved at gå i opløsning, skete det kun ved pavebesøg. Men nu skal det være slut. For via en enorm gave er gobelinerne blevet restaureret til den store guldmedalje. De blev bestilt af stormester Ramon y Perellos i 1697, fordi han ville bruge dem til at vise, at den katolske verden var uovertruffen også i kunstnerisk forstand, og så for at kaste lidt glans over sig selv. Det regnes for verdens mest kostbare gobeliner fra det 17. århundrede. Restaureringen varede fra 2006-2021 og kostede 12 millioner kroner.
Endnu et klenodie er en stor sølvbeholder, som indeholdt ridderordenens største helligdom – et stykke af Johannes Døberens underarm. Napoleon stjal armen i 1798, og nu er selve knoglen på et russisk museum.
Praktiske oplysninger om katedralen:
Der er fine toiletter i sakristiet. Tag bløde sko på, der ikke ødelægger gulvene. Man kan blive afvist, hvis man kommer i træsko eller stiletter. Vær tækkeligt klædt. Ingen bare ben eller bare arme. Man kan låne dækkestykker i receptionen. Sjovt nok er sjaler forbudt.
Man forlader katedralen ad hovedporten. Kig tilbage. Se, hvor bombastisk kirken er, og hvor lidt det udvendige passer til det forfinede indre.
Tag en kop kaffe på en af cafeerne og nyd synet og de ofte ringende klokker, og glæd dig over, at du ikke bor lige i nærheden.
Katedralen i funktion:
Hvis man vil opleve katedralen i funktion, skal man komme søn- og helligdage, for så er den katedral på fuld styrke. Da går man ind ad hovedporten. Gudstjenester hele dagen kl. 7.45, 9.15, 11, 12, 17.45. Der er også morgenmesse ma-fr 8.30, lø 8.30 og 17.45. Hvis man ikke kan latin eller maltesisk, forstår man jo nok ikke det halve af det, men så prøv søndag kl. 12. Den er på engelsk.
Man forlader katedralen ad hovedporten. Kig tilbage. Se, hvor bombastisk kirken er, og hvor lidt det udvendige passer til det forfinede indre.
Tag en kop kaffe på en af cafeerne og nyd synet og de ofte ringende klokker, og glæd dig over, at du ikke bor lige i nærheden.
Katedralen i funktion:
Hvis man vil opleve katedralen i funktion, skal man komme søn- og helligdage, for så er den katedral på fuld styrke. Da går man ind ad hovedporten. Gudstjenester hele dagen kl. 7.45, 9.15, 11, 12, 17.45. Der er også morgenmesse ma-fr 8.30, lø 8.30 og 17.45. Hvis man ikke kan latin eller maltesisk, forstår man jo nok ikke det halve af det, men så prøv søndag kl. 12. Den er på engelsk.
Støt guiden med drikkepenge på MobilePay på 20216673