Busser på Malta
Alt om Maltas busser: Sådan finder du rundt med bus på Malta, billetpriser, businfo, lufthavnsbusser, busser til Valletta, udflugtsbusser, hop-on-hop-off mm.
Malta har et fintmasket busnet, der dækker hver en by og flække. De er billige, og der er højst 340 meter til et stoppested. Med 50 buslinjer, 700 busser og 2060 stoppesteder kan turister snildt klare det hele med billige busser frem for dyre dytter. De fleste ruter går til og fra Valletta. Man kan derfor komme ud for, at man skal til Valletta for at skifte for at komme ud til en fjern flække. På Gozo går ruterne til og fra Victoria.
Sådan kører man i bus på Malta:
Hvis du er i tvivl om, hvilken bus du skal med, så gå ind på Malta Transports hjemmeside. Her er en rejseplanlægger. Eller download appen. Find den ved at søge Tallinja. Den finder ud af, hvor du er, og så skal du blot skrive, hvor du vil hen, hvorefter den fortæller, hvad du skal gøre for at nå derhen. Vær en lille bitte smule kritisk, for app´en kan snyde og anbefale omveje.
Når du står ved stoppestedet, skal du vinke til chaufføren, når bussen nærmer sig, uanset at det er åbenlyst, at du skal med bussen, ellers kører den bare forbi med stor fornøjelse.
I bussen er der udførlig information om, hvor man er henne og navnet på næste stop bliver sagt højt af en venlig computerstemme. Når man vil af, trykker man bare på STOP, og så stopper den sgu ved næste stoppested - ligesom herhjemme.
Hvis du er i tvivl om, hvilken bus du skal med, så gå ind på Malta Transports hjemmeside. Her er en rejseplanlægger. Eller download appen. Find den ved at søge Tallinja. Den finder ud af, hvor du er, og så skal du blot skrive, hvor du vil hen, hvorefter den fortæller, hvad du skal gøre for at nå derhen. Vær en lille bitte smule kritisk, for app´en kan snyde og anbefale omveje.
Når du står ved stoppestedet, skal du vinke til chaufføren, når bussen nærmer sig, uanset at det er åbenlyst, at du skal med bussen, ellers kører den bare forbi med stor fornøjelse.
I bussen er der udførlig information om, hvor man er henne og navnet på næste stop bliver sagt højt af en venlig computerstemme. Når man vil af, trykker man bare på STOP, og så stopper den sgu ved næste stoppested - ligesom herhjemme.
Buspriser på Malta:
Det er billigt at køre i bus på Malta: €2,50 koster en billet, altså cirka 20 kroner, men så kan du også køre ligeså tosset, du vil i to timer - fx fra Mellieha til Valletta. Du kan også skifte bus inden for de to timer. Om natten koster en billet €3.
Billetter købes i bussen. Betal med lige penge eller dit betalingskort. Chaufføren har ingen pligt til at give penge tilbage, men gør det som regel, hvis man kommer med €5 eller derunder. Kontrollører stiger på i ny og næ, og der vanker bøde, hvis man ikke kan fremvise en billet, så smid den ikke væk. Studerende og ældre over 75 år kører gratis, også turister, men det kræver et særligt frikort, og processen for at få det er nok for lang til, at det kan betale sig for almindelige turister, hvilket sikkert er med vilje.
Det er billigt at køre i bus på Malta: €2,50 koster en billet, altså cirka 20 kroner, men så kan du også køre ligeså tosset, du vil i to timer - fx fra Mellieha til Valletta. Du kan også skifte bus inden for de to timer. Om natten koster en billet €3.
Billetter købes i bussen. Betal med lige penge eller dit betalingskort. Chaufføren har ingen pligt til at give penge tilbage, men gør det som regel, hvis man kommer med €5 eller derunder. Kontrollører stiger på i ny og næ, og der vanker bøde, hvis man ikke kan fremvise en billet, så smid den ikke væk. Studerende og ældre over 75 år kører gratis, også turister, men det kræver et særligt frikort, og processen for at få det er nok for lang til, at det kan betale sig for almindelige turister, hvilket sikkert er med vilje.
Lufthavnsbusser:
Busser kører mellem lufthavnen og de større turistdestinationer uden ret mange stop. Til gengæld koster de dobbelt så meget som ordinære ruter (€4).
På disse ruter kan du ikke bruge Explorer-kortet (se nedenfor om rabatkort).
Lufthavnsbusserne holder ved afgangshallen. Når du kommer ud af ankomsthallen, skal du gå til højre.
Lufthavnsruterne:
TD2 – Hurtigrute til St. Julians
TD3 - Hurtigrute til Bugibba
X1 - St. Pauls - Xemxija - Mellieha - Cirkewwa
X2 – St. Julians – Sliema
X3 - Bugibba - Qawra - Mosta – Birkirkara
X4 - Valletta – Birzebbuga
Busser kører mellem lufthavnen og de større turistdestinationer uden ret mange stop. Til gengæld koster de dobbelt så meget som ordinære ruter (€4).
På disse ruter kan du ikke bruge Explorer-kortet (se nedenfor om rabatkort).
Lufthavnsbusserne holder ved afgangshallen. Når du kommer ud af ankomsthallen, skal du gå til højre.
Lufthavnsruterne:
TD2 – Hurtigrute til St. Julians
TD3 - Hurtigrute til Bugibba
X1 - St. Pauls - Xemxija - Mellieha - Cirkewwa
X2 – St. Julians – Sliema
X3 - Bugibba - Qawra - Mosta – Birkirkara
X4 - Valletta – Birzebbuga
TD-linjer:
Udover de ordinære ruter er der en halv snes TD-linjer, hurtigbusser, der koster €4, fx lufthavnsbusser (se ovenfor) og fx Linje TD 10 mellem Valletta og Marsaxlokk om søndagen, som man ved, at mange gerne vil med. Men her kan lige så godt kan tage den morsomme Vintage bus (se nedenfor).
Udover de ordinære ruter er der en halv snes TD-linjer, hurtigbusser, der koster €4, fx lufthavnsbusser (se ovenfor) og fx Linje TD 10 mellem Valletta og Marsaxlokk om søndagen, som man ved, at mange gerne vil med. Men her kan lige så godt kan tage den morsomme Vintage bus (se nedenfor).
Vidste du, at politikerne på Malta har besluttet, at det inden for få år skal være gratis at køre i bus på Malta. Det sker i håb om at reducere antallet af biler på vejene.
Rabatkort til Maltas busser:
Hvis man planlægger at køre en del i bus, kan man benytte sig af et af ret mange tilbud, der ofte omfatter ikke bare billigere buspriser, men også rabatter på færger ved Valletta og turistattraktioner.
Man kan købe kort allerede i lufthavnen ved automater.
Det mest interessante rabatkort for turister er Explorer-flex. Det kan man lade op med mindst €6, og så får man lidt rabat og slipper for at skulle have kontanter. Der er så varianter, med fri kørsel i 24 timer for €6 - eller fri kørsel på alle ordinære ruter i 4 dage for €21. Kortet gælder ikke TD-linjer, selv om der står på kortet, at det er unlimited.
Der er også et turistkort, Traveller, til €49. Det giver fri kørsel både på Malta og Gozo. Desuden giver det ret til en tur i hop-on-hop-off bussen.
Endelig er der luksusudgaven, ExplorePlus, som for €72 giver fri bus i 7 dage, men også havnerundfart, hop-on-hop-off - og en tur med katamaranen fra Valletta til Gozo t/r. Du kan købe rabatkortene i lufthavnen (døgnet rundt i automater) eller på en af de større stationer, men rabatkort kan ikke i bussen.
Du bruger rabatkortet ved at lægge det på en scanner, når du går ind i bussen.
Læs mere om Maltas bus-systemer på: www.publictransport.com.mt/en/
Man kan købe kort allerede i lufthavnen ved automater.
Det mest interessante rabatkort for turister er Explorer-flex. Det kan man lade op med mindst €6, og så får man lidt rabat og slipper for at skulle have kontanter. Der er så varianter, med fri kørsel i 24 timer for €6 - eller fri kørsel på alle ordinære ruter i 4 dage for €21. Kortet gælder ikke TD-linjer, selv om der står på kortet, at det er unlimited.
Der er også et turistkort, Traveller, til €49. Det giver fri kørsel både på Malta og Gozo. Desuden giver det ret til en tur i hop-on-hop-off bussen.
Endelig er der luksusudgaven, ExplorePlus, som for €72 giver fri bus i 7 dage, men også havnerundfart, hop-on-hop-off - og en tur med katamaranen fra Valletta til Gozo t/r. Du kan købe rabatkortene i lufthavnen (døgnet rundt i automater) eller på en af de større stationer, men rabatkort kan ikke i bussen.
Du bruger rabatkortet ved at lægge det på en scanner, når du går ind i bussen.
Læs mere om Maltas bus-systemer på: www.publictransport.com.mt/en/
Hop-af-og-hop-på busser:
Se det hele fra 1. sals højde - på en dobbeltdækkerbus, der kører forbi og stopper ved Maltas største seværdigheder. To selskaber kæmper om kunderne, men deres tilbud er stort set ens. De har begge to ruter – en i nord - og en i syd. Begge linjer starter fra Sliema ved færgerne eller fra Valletta ved Waterfront. På Gozo starter de fra havnen.
Når man har købt billet, kan man hoppe af og på, som man har lyst, og vente på næste bus, som kommer med en times intervaller. På Malta kan de være lidt træls, for det kan være svært at nå ret mange stop, hvis man vil tilbage til udgangspunktet. For ruten er lang, 3 1/2 time, og man sidder meget i kø. Billetter på Malta koster fra €25-32, børn €16 (prisen afhænger af ruten). På Gozo er det lidt billigere, fra €21. (juli 2024)
Se det hele fra 1. sals højde - på en dobbeltdækkerbus, der kører forbi og stopper ved Maltas største seværdigheder. To selskaber kæmper om kunderne, men deres tilbud er stort set ens. De har begge to ruter – en i nord - og en i syd. Begge linjer starter fra Sliema ved færgerne eller fra Valletta ved Waterfront. På Gozo starter de fra havnen.
Når man har købt billet, kan man hoppe af og på, som man har lyst, og vente på næste bus, som kommer med en times intervaller. På Malta kan de være lidt træls, for det kan være svært at nå ret mange stop, hvis man vil tilbage til udgangspunktet. For ruten er lang, 3 1/2 time, og man sidder meget i kø. Billetter på Malta koster fra €25-32, børn €16 (prisen afhænger af ruten). På Gozo er det lidt billigere, fra €21. (juli 2024)
Vintage Bus:
Maltas busser bestod indtil for få år siden af en vognpark fra da ruder konge var knægt. Gamle Bedfords. Med knasende gearkasser og bedøvende gasser i kabinen. De var en turistattraktion i sig selv. Men til sidst blev malteserne trætte af at bumle afsted i dieselos bare for, at turister kunne klaske sig på lårene af grin. Så nu er de moderne, men helt udslettede er de gamle damer ikke. Hvis man vil prøve en af gamle busser, kører der fx veteranbus fra Triton-fontænen i Valletta cirka hver anden time til St. Julian. Om søndagen kører de til Marsaxlokk til marked. Pris €5 for en retur, dieselos og gear-kras inklusiv.
Maltas busser bestod indtil for få år siden af en vognpark fra da ruder konge var knægt. Gamle Bedfords. Med knasende gearkasser og bedøvende gasser i kabinen. De var en turistattraktion i sig selv. Men til sidst blev malteserne trætte af at bumle afsted i dieselos bare for, at turister kunne klaske sig på lårene af grin. Så nu er de moderne, men helt udslettede er de gamle damer ikke. Hvis man vil prøve en af gamle busser, kører der fx veteranbus fra Triton-fontænen i Valletta cirka hver anden time til St. Julian. Om søndagen kører de til Marsaxlokk til marked. Pris €5 for en retur, dieselos og gear-kras inklusiv.
Terminalen i Valletta
Centrum for al bustrafikken er terminalen i Valletta, som ligger tæt på byporten og Triton-fontænen. Stort set alle busruter starter og ender her. Der er informationskontor, og her fortæller digitale informationstavler om de nærmeste afgange fra de tre bus-områder ”bays”: A, B og C. Desuden er der masser af boder med mad og drikke.
Centrum for al bustrafikken er terminalen i Valletta, som ligger tæt på byporten og Triton-fontænen. Stort set alle busruter starter og ender her. Der er informationskontor, og her fortæller digitale informationstavler om de nærmeste afgange fra de tre bus-områder ”bays”: A, B og C. Desuden er der masser af boder med mad og drikke.
De gode gamle busser, der desværre ikke er mere:
Hvis du bliver glad af guiden, så send 20 kroner til MobilePay 20216673
Tilbage til Hovedmenuen eller Trafik på Malta