Busser på Malta
Alt om Maltas busser: Sådan finder du rundt med bus på Malta, billetpriser, businfo, lufthavnsbusser, busser til Valletta, udflugtsbusser, hop-on-hop-off mm.
Malta har et tæt busnet, der dækker hver eneste by og flække. Det siger man tit om mange steder, men her passer det. I gennemsnit er der aldrig mere end 340 meter til nærmest busstoppested, viser en analyse i 2022. Så der er busser over alt, og den almindelige turist kan snildt klare sig med billige busser frem for dyre dytter. Der er ca. 50 buslinjer, 700 busser og 2060 stoppesteder. De fleste ruter går til og fra den store terminal i Valletta. Man vil derfor komme ud for, at man skal til Valletta for at skifte, hvis man vil ud til en fjern flække. På Gozo går ruterne til og fra terminalen i Victoria. Og fælles for busserne er: De er røvbillige.

Sådan kører man i bus på Malta:
Hvis du er i tvivl om, hvilken bus du skal med, så gå ind på Malta Transports hjemmeside eller download appen. Søg på Tallinja. Den registrer, hvor du er, og så skal du blot skrive, hvor du vil hen, så fortæller den, hvad du skal gøre. Vær en lille bitte smule kritisk, for app´en kan snyde og anbefale omveje. Når du står ved stoppestedet, skal du vinke til chaufføren, når bussen nærmer sig, uanset at det er åbenlyst, at du skal med bussen, ellers kører den bare forbi med stor fornøjelse. I bussen er der udførlig information om, hvor man er henne og navnet på næste stop bliver sagt højt af en venlig computerstemme. Når man vil af, trykker man bare på STOP, og så stopper den sgu ved næste stoppested.
Hvis du er i tvivl om, hvilken bus du skal med, så gå ind på Malta Transports hjemmeside eller download appen. Søg på Tallinja. Den registrer, hvor du er, og så skal du blot skrive, hvor du vil hen, så fortæller den, hvad du skal gøre. Vær en lille bitte smule kritisk, for app´en kan snyde og anbefale omveje. Når du står ved stoppestedet, skal du vinke til chaufføren, når bussen nærmer sig, uanset at det er åbenlyst, at du skal med bussen, ellers kører den bare forbi med stor fornøjelse. I bussen er der udførlig information om, hvor man er henne og navnet på næste stop bliver sagt højt af en venlig computerstemme. Når man vil af, trykker man bare på STOP, og så stopper den sgu ved næste stoppested.
Buspriser på Malta:
Det er intet mindre end vanvittigt billigt at køre i bus på Malta: En flad tier - eller €1.50 - og så kan du køre ligeså tosset du vil i to timer - fx fra Mellieha til Valletta. Du kan også skifte bus, så mange gange du vil, inden for de to timer. I højsæsonen (midt-juni-midt-oktober) sætter de dog billetpriserne drabeligt i vejret til €2 - €3 om natten.
Billetten købes i bussen og skal opbevares under hele turen. Betal med lige penge eller betalingskort. Chaufføren har ingen pligt til at give penge tilbage. Kontrollører vil stige på i ny og næ for at kontrollere billetter, og der vanker bøde, hvis man har smidt den væk. Studerende og ældre over 75 år kører gratis, også hvis de er turister, men det kræver et særligt frikort, og processen for at få det er for lang til, at det kan betale sig for almindelige turister, hvilket sikkert er med vilje.
Det er intet mindre end vanvittigt billigt at køre i bus på Malta: En flad tier - eller €1.50 - og så kan du køre ligeså tosset du vil i to timer - fx fra Mellieha til Valletta. Du kan også skifte bus, så mange gange du vil, inden for de to timer. I højsæsonen (midt-juni-midt-oktober) sætter de dog billetpriserne drabeligt i vejret til €2 - €3 om natten.
Billetten købes i bussen og skal opbevares under hele turen. Betal med lige penge eller betalingskort. Chaufføren har ingen pligt til at give penge tilbage. Kontrollører vil stige på i ny og næ for at kontrollere billetter, og der vanker bøde, hvis man har smidt den væk. Studerende og ældre over 75 år kører gratis, også hvis de er turister, men det kræver et særligt frikort, og processen for at få det er for lang til, at det kan betale sig for almindelige turister, hvilket sikkert er med vilje.

Lufthavnsbusser:
Busser kører mellem lufthavnen og de større turistdestinationer uden ret mange stop. Til gengæld koster de også dobbelt så meget som ordinære ruter (svimlende €3). På disse ruter kan du ikke bruge Explorer-kortet (se nedenfor om rabatkort). Lufthavnsbusserne holder uden for afgangshallen. Du skal altså gå ud af ankomsthallen og til højre.
TD2 – Hurtigrute til St. Julians
TD3 - Hurtigrute til Bugibba
X1 - Mellieha - Xemxija – St Pauls Bay
X2 – St. Julians – Sliema
X3 - Bugibba - Qawra - Mosta – Birkirkara
X4 - Valletta – Birzebbuga
Busser kører mellem lufthavnen og de større turistdestinationer uden ret mange stop. Til gengæld koster de også dobbelt så meget som ordinære ruter (svimlende €3). På disse ruter kan du ikke bruge Explorer-kortet (se nedenfor om rabatkort). Lufthavnsbusserne holder uden for afgangshallen. Du skal altså gå ud af ankomsthallen og til højre.
TD2 – Hurtigrute til St. Julians
TD3 - Hurtigrute til Bugibba
X1 - Mellieha - Xemxija – St Pauls Bay
X2 – St. Julians – Sliema
X3 - Bugibba - Qawra - Mosta – Birkirkara
X4 - Valletta – Birzebbuga
TD-linjer:
Udover de ordinære ruter er der en halv snes TD-linjer, hurtigbusser, der koster €3, fx lufthavnsbusser (se nedenfor) og fx Linje TD 10 mellem Valletta og Marsaxlokk om søndagen, som man ved, at mange gerne vil med. Og så kan man faktisk lige så godt kan tage den morsomme Vintage bus (se nedenfor).
Udover de ordinære ruter er der en halv snes TD-linjer, hurtigbusser, der koster €3, fx lufthavnsbusser (se nedenfor) og fx Linje TD 10 mellem Valletta og Marsaxlokk om søndagen, som man ved, at mange gerne vil med. Og så kan man faktisk lige så godt kan tage den morsomme Vintage bus (se nedenfor).
Vidste du, at politikerne på Malta har besluttet, at det inden for få år skal være gratis at køre i bus på Malta. Det sker i håb om at reducere det voldsomme antal biler på vejene.
Rabatkort til Maltas busser:

Billetprisen er så lav, at man skal køre meget med bus, før det kan betale sig at gøre brug af deres tilbud på rabatkort:
Det mest interessante buskort på Malta for turister er Explorer-kortet. Det koster €21 og giver fri kørsel på alle ordinære ruter i 7 dage. Desuden giver det adgang til 30 minutters cykelleje i Valletta og rabat på €3 til Maltas National Akvarium. Bemærk: Kortet gælder ikke til TD-linjer, selv om der står på kortet, at det er unlimited.
Luksusudgaven, ExplorePlusMeep, koster €39. Her kan du også køre med TD-linjer og natbusser. Og det giver ret til: To ture med færgen mellem Valletta og Sliema, to ture med el-cykel i Valletta, rabat på el-cykel mellem St. Julian's og Valletta. 1 dags CitySightseeing eller en tur til Comino eller Gozo.
Du kan købe rabatkortene i lufthavnen (døgnet rundt i automater) eller på en af de større stationer, men ikke i bussen.
Det mest interessante buskort på Malta for turister er Explorer-kortet. Det koster €21 og giver fri kørsel på alle ordinære ruter i 7 dage. Desuden giver det adgang til 30 minutters cykelleje i Valletta og rabat på €3 til Maltas National Akvarium. Bemærk: Kortet gælder ikke til TD-linjer, selv om der står på kortet, at det er unlimited.
Luksusudgaven, ExplorePlusMeep, koster €39. Her kan du også køre med TD-linjer og natbusser. Og det giver ret til: To ture med færgen mellem Valletta og Sliema, to ture med el-cykel i Valletta, rabat på el-cykel mellem St. Julian's og Valletta. 1 dags CitySightseeing eller en tur til Comino eller Gozo.
Du kan købe rabatkortene i lufthavnen (døgnet rundt i automater) eller på en af de større stationer, men ikke i bussen.
Hop-af-og-hop-på busser:
Se det hele fra 1. sals højde - på en dobbeltdækkerbus, der kører forbi og stopper ved Maltas største seværdigheder. Du kan købe en billet med lidt rabat her. To selskaber kæmper om kundernes gunst, men deres tilbud er stort set ens. De opererer begge med to ruter – en i nord - og en i syd. Begge linjer kan købe billet til og starte fra i Sliema ved færgerne eller i Valletta ved Waterfront. Når man har købt billet, kan man hoppe af og på, som man har lyst, og vente på næste bus, som kommer med en times intervaller. Men de kan være lidt træls. For køreturen er lang, 3 1/2 time, og der er lige så mange køer for denne bus som for alle andre busser, så man sidder meget i kø. Billetter koster på gaden cirka €20, børn €12.
Se det hele fra 1. sals højde - på en dobbeltdækkerbus, der kører forbi og stopper ved Maltas største seværdigheder. Du kan købe en billet med lidt rabat her. To selskaber kæmper om kundernes gunst, men deres tilbud er stort set ens. De opererer begge med to ruter – en i nord - og en i syd. Begge linjer kan købe billet til og starte fra i Sliema ved færgerne eller i Valletta ved Waterfront. Når man har købt billet, kan man hoppe af og på, som man har lyst, og vente på næste bus, som kommer med en times intervaller. Men de kan være lidt træls. For køreturen er lang, 3 1/2 time, og der er lige så mange køer for denne bus som for alle andre busser, så man sidder meget i kø. Billetter koster på gaden cirka €20, børn €12.
Vintage Bus:
Maltas busser er i dag en skygge af fordums glorværdige tider. For kun få år siden bestod hele vognparken af busser fra dengang, ruder konge var knægt. Gode gamle Bedfords. Med knasende gearkasser og bedøvende gasser i kabinen. De var en turistattraktion i sig selv. Så meget at man afholdt sig fra moderne vogne i flere år, men til sidst blev malteserne trætte af at bumble afsted i dieselos bare for, at turister kunne klaske sig på lårene af grin. Så nu er de helt moderne, og ganske ligegyldige. Helt udslettede er de gamle damer ikke. Hvis man vil prøve en af gamle busser, der satte kolorit på Maltas veje, er her chancen: Veteranbusser kører fra Triton-fontænen cirka hver anden time til St. Julian. Om søndagen til Marsaxlokk, så man kan komme standsmæssigt til det store marked. Pris 4.50 for en retur, dieselos og krasse gearkasser inklusiv.
Maltas busser er i dag en skygge af fordums glorværdige tider. For kun få år siden bestod hele vognparken af busser fra dengang, ruder konge var knægt. Gode gamle Bedfords. Med knasende gearkasser og bedøvende gasser i kabinen. De var en turistattraktion i sig selv. Så meget at man afholdt sig fra moderne vogne i flere år, men til sidst blev malteserne trætte af at bumble afsted i dieselos bare for, at turister kunne klaske sig på lårene af grin. Så nu er de helt moderne, og ganske ligegyldige. Helt udslettede er de gamle damer ikke. Hvis man vil prøve en af gamle busser, der satte kolorit på Maltas veje, er her chancen: Veteranbusser kører fra Triton-fontænen cirka hver anden time til St. Julian. Om søndagen til Marsaxlokk, så man kan komme standsmæssigt til det store marked. Pris 4.50 for en retur, dieselos og krasse gearkasser inklusiv.
Terminalen i Valletta
Centrum for al bustrafikken er terminalen i Valletta, som ligger ret tæt på byporten og det store Triton-fontæne. Stort set alle busruter starter og ender her. Der er et informationskontor tæt på byporten, og her fortæller digitale informationstavler om de nærmeste afgange fra de tre bus-områder ”bays”: A, B og C. Desuden er der masser af små boder med mad og drikke.
Centrum for al bustrafikken er terminalen i Valletta, som ligger ret tæt på byporten og det store Triton-fontæne. Stort set alle busruter starter og ender her. Der er et informationskontor tæt på byporten, og her fortæller digitale informationstavler om de nærmeste afgange fra de tre bus-områder ”bays”: A, B og C. Desuden er der masser af små boder med mad og drikke.
De gode gamle busser, der desværre ikke er mere:
Hvis du bliver glad af guiden, så send 20 kroner til MobilePay 20216673
Tilbage til Hovedmenuen eller Trafik på Malta